وب سرويس هتل
با پيشرفت تكنولوژي و رشد روزافزون تراكنش هاي آنلاين ، مسافران ترجيح مي دهند به جاي طي كردن مسافت و خريد حضوري ، به صورت كاملا آنلاين براي خريد خدمات گردشگري از جمله رزرو پرواز ، هتل ، تور و ... اقدام نموده و از وب سايت آژانس هاي مسافرتي اين اين خدمات را دريافت نمايند.
در نتيجه با رشد وب سايت هاي رزرواسيون و همچنين تغيير رفتار مصرف كنندگان در صنعت گردشگري ايران نياز به ابزارها و راه حل مناسب جهت فروش آنلاين خدمات اهميت بسياري پيدا كرده است.
سيتي نت قابليت ارائه خدمات به آژانس ها و شركت هايي كه مايل هستند خدمات فروش هتل ، بليط هواپيما ، بيمه و غيره را در سايت يا سيستم خودشان به صورت Online داشته باشند را دارا مي باشد همچنين وب سرويس هتل قابل اجرا مي تواند به هر Provider ديگري متصل شود.
مي توان گفت وب سرويس يك بستر ارتباطي است كه امكان اتصال و تبادل داده ها را بين دو سيستم نرم افزاري يا وب سايت فراهم مي كند و به اين ترتيب فروش Online پرواز ، هتل و ساير خدمات گردشگري را امكان پذير مي نمايد.
سامانههاي رزرواسيون اينترنتي هتلها
راه اندازي سامانه فروش بليط هواپيما وظيفهٔ اتصال مسافران به هتلها را جهت رزرو اقامت فراهم ميآورند. سامانههاي رزرواسيون اينترنتي هتل در ايران در نيمهٔ دوم دههٔ ۸۰ شمسي راه اندازي شدند و تعداد آنها هم از انگشتان دست فراتر نميرفت. رفته رفته و با ارائه تخفيفهاي مناسب و دسترسي مسافران به اين درگاههاي اينترنتي استقبال دفاتر مسافرتي و شركتها از اين سامانهها افزايش پيدا كرد بطوري كه تقريباً به ازاي هر ۱۰۰ آژانس مسافرتي در ايران تقريباً يك سامانه موجود ميباشد. البته فقط چند سامانه جامعيت كامل دارند و ميتوان از آنان بعنوان سامانههاي جامع رزرو هتل داخلي نام برد.
بررسي و تحليل وايت ليبل و وب سرويس در آژانس هاي مسافرتي
با توسعه نرم افزارهاي مختلف و همچنين جريانات صنفي در خريد بليط هواپيما و خدمات گردشگري، بازار ايران به شدت داغ شده و فعالين آن در حال تكاپو و پيشبرد برنامه هاي خود هستند. با توجه به اين شرايط تامين كنندگان و توسعه دهندگان نرم افزارها نيز نقش خود را به درستي ايفا نموده اند به طوري كه با ايجاد بستر مناسب نرم افزاري امكان فروش آنلاين را براي آژانس هاي مسافرتي فراهم نموده اند.
وب سرويس هتل
وب سرويس هتل براي هتل هاي ايران و وب سرويس هتل هاي خارجي قابل اجرا خواهد بود.
وب سرويس هتل ها با دسترسي به بانك اطلاعاتي جامع و كامل اين امكان را به شما مي دهد تا تمامي هتل هاي ايران و جهان موجود در بانك اطلاعات را را در وب سايت به صورت به روز داشته باشيد و با توجه به موجودي اتاق هتل ها به مسافرين نتايج جستجو را نمايش دهيد. همچنين امكان رزرو آنلاين توسط مسافر وجود خواهد داشت
وايت ليبل
وايت ليبل يك قالب آماده و ساده اي از يك سايت جستجوگر و رزرواسيون خدمات گردشگري مي باشد كه امكان فروش اينترنتي را به آژانس مسافرتي مي دهد. اين سرويس انعطاف پذيري و قابليت هاي زيادي نداشته و تنها امكان فروش آنلاين را فراهم مي نمايد، در اصل وايت ليبل نوعي نمايندگي فروش يك تامين كننده بزرگ محسوب مي شود كه كاربر (مسافر) در سايتي با آدرس، نام و نشان خود آژانس، خريد را انجام مي دهد و منافع فروش خدمات موجود دروايت ليبل بين دو شركت تقسيم مي شود.
پياده سازي وايت ليبل هتل نياز به دانش فني نداشته و بسيار ساده و سريع اجرا مي شود به طوري كه آژانس ها بدون نياز به انرژي و اختصاص نيروي انساني حتي خارج از ساعات اداري مي توانند امكان فروش داشته باشند. معمولا سرويس وايت ليبل هزينه لايسنس (License) كمتري نسبت به وب سرويس داشته و با توجه به مزاياي ذكر شده گزينه مناسبي براي آژانس هاي مسافرتي مي باشد چرا كه با كمترين هزينه مادي، زماني و انرژي تبديل به يك آژانس مسافرتي آنلاين يا OTA (Online Travel Agency ) شوند.
نمونه سايت آژانس مسافرتي
برخي از نمونه سايت گردشگري گروه سيتي نت
طراحي سايت آژانس مسافرتي و يا طراحي سايت آژانس هواپيمايي ،گردشگري و هتل ، تخصص وب سيتي نت است. قالب هاي اختصاصي براي آژانس هاي مسافرتي و هواپيمايي و همچنين برترين ماژول هاي اختصاصي براي ارائه خدمات بهتر به گردشگران، توريستان و كاربران سايت، را در زمينه طراحي سايت آژانس مسافرتي از سايرين مجزا نموده است.
كاربرد طراحي سايت گردشگري
طراحي سايت گردشگري به منظور دادن اطلاعات و توضيحات جامع و مفصل در مورد اماكن و نقاط ديدني طبيعي، اماكن تاريخي و باستاني، مذهبي و زيارتي چه در داخل كشور و چه فراتر از مرزها به اقشار مختلف مردم بوده و همچنين ارايه اخبار مربوط به آژانس ها و قيمت تورها، برنامه حركتي اتوبوس ها و قطار و معرفي هتل ها و مراكز اقامتي و رستوران هاي معتبر و مراكز مهم خريد از زمينه هاي فعاليتي اينگونه وب سايت ها مي باشد.
طراحي سايت توريست طراحي سايت گردشگري براي شركت هاي آژانس هواپيمايي بزرگ و باسابقه و تورها نوعي اعتبار محسوب شده و براي شركت هاي كوچك و جديدالتاسيس نيز زمينه اي براي جذب و افزايش مشتريان را فراهم مي كند.
وب سرويس پروازهاي چارتري
بخش بزرگي از بازار اختصاص به پروازهاي چارتري دارد. در بحث چارتري ما سه تا سرويس فعال در كشور داريم كه غالب آژانسهاي چارتركننده بزرگ كشور از اين سيستمها استفاده ميكنند. وب سرويس سپهر و مقيم نقش پررنگي در بازار دارند. شما وقتي ميخواهيد كه دسترسي به پروازهاي چارتري داشته باشيد اولين قدمي كه بايد با شركت مقيم يك قرارداد ببنديد و وب سرويس مقيم را بگيريد كه دسترسي ظرفيت پروازي آن داشته باشيد. فرايند كار كردن با مقيم به اين شكل است كه شما يك قراردادي ميبنديد، محدوديتي هم نداريد يعني خيلي راحت با همه سايتهاي فروش آنلاين قرارداد ميبنديد. معمولأ براي دريافت سرويس از شما هزينهاي نميگيرند ولي براي هر رزرو هزينه اي دريافت ميشود.
در مدل مالي همكاري آژانس با ايرلاين شما يك ضمانت نامه بانكي ميگذاريد و هر دوره سرويس 15 روزه تان را به ايرلاين ها پرداخت ميكند ولي در بحث چارتري اينطور نيست. در بحث چارتري مثل سرويس مقيم شما بايد روزانه پيش پرداخت بزنيد. 50 ميليون 100 ميليون 10 ميليون 5 ميليون نسبت به آن ظرفيت فروشتان سرويس مبين را شارژ ميكنيد 24 ساعت بعد به شما حساب ميدهد. هر موقع هم كه شارژتان تمام شود خريد نميتوانيد انجام دهيد. در اين مدل اينطور نيست كه شما بدون اعتبار بتوانيد خريد كنيد و بعد تسويه كنيد.
خريد و فروش از طريق سرويس مقيم انجام ميشود ولي استرداد از طريق آژانس انجام ميشود يعني اينكه اگر شما بليطي را از سرويس مقيم ميخريد با آژانس مثلأ كد 105 كه نام آژانس بر روي آن هست اگر مسافر شما ميخواست بليط استرداد كند مقيم ميگويد شما اينجا كاري نداريد بايد زنگ بزنيد به آن آژانس 105 و درخواست استرداد را بدهيد. سپس آژانس استرداد را انجام ميدهد و هزينه توسط مقيم به شما بازگشت داده ميشود. انجام ميشود
در مقيم حدود 250 آژانس وجود دارند ولي در سپهر چيزي در حدود 1500 آژانس، هرچند با توجه به ظرفيت پروازهاي تعريف شده تقريبا سهم بازار هر دو يكسان است نكته ديگر اين است كه سيستم مقيم گرانتر از سپهر است است. يكي از دلايل تفاوت قيمت اين است كه شما براي سرويس مقيم بايد يك سرور تهيه كنيد ولي در سيستم سپهر، خير.
سيستم سومي كه در بازار هست سيستم روايس است كه بيشتر فعاليتيش در اصفهام است. سيستم راويس است كه دقيقأ ساختارش ساختار مقيم است يعني يك پنل به شما ميدهد يك سري آژانس به شما ميدهد. تفاوتش اين است براي فروش حتمأ خودتان يكي يكي بايد با آژانسها هماهنگ كنيد.
وب سرويس پروازهاي خارجي
در حال حاضر پرواز خارجي همانند داخلي بحث سيستمي و چارتري دارد. پرواز سيستمي آن را از چند طريق ميتواندريافت كرد. بزرگ ترين منبعي ميتوانيم از آن پرواز دريافت كنيم آمادئوس است. سيستم آمادئوس سيستمي است كه ايرلاينهايي از جمله تركيش، امارات، قطري و ايران اير در ايران روي آن كار ميكنند. تهيه وب سرويس آمادئوس كار سختي است و براي گرفتن وب سرويس نياز اوليه اين است كه شما با ايرلاينهاي داخلي در ارتباط باشيد. پيد و ساين داشته باشيد، و حداقل يكسال با آن كار كنيد.
اگر به حدي رسيديد كه ايران اير تأييد كرد آن وقت شما را به آمادئوس ايران معرفي ميكند و شما همانند وب سرويس گابريل با يك نام كاربري و رمز به پروازها دسترسي خواهيد داشت. پياده كردن وب سرويس آمادئوس كار خيلي پيچيدهاي ست و خود آمادئوس ايران به شركتهاي كمي از جمله فرانگر مجوز پياده سازي وب سرويس را ارائه كرده است.
شما باز بخاطر اينكه ظرفيت همه بازار را داشته باشيد نياز است به وب سرويس ديگر دسترسي داشته باشيد. دوسه تا سرويس ديگر هست كه اصطلاحأ پروازهاي low cost carrier، پروازهايي ارزان هستند. وايت ليبل پرتو، galileo و اياتي iati از جمله ديگر وب سرويس هايي هستند كه در بحث پروازهاي خارجي بايد تهيه شوند.